Календарне планування біологія 7 клас
№п/п
уроку
|
Тема уроку
|
Практичні роботи
Лабор.дослідження
Міні-проекти
|
Дата проведення уроку
|
4
|
Вступ
|
||
1
|
-Інструктаж з
ТБ в кабінеті біології
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.
|
||
2
|
Особливості живлення
тварин. Основні
процеси життєдіяльності тварин
|
||
3
|
|
||
4
|
Органи і
системи органів тварин.
|
||
26+5р
|
Тема 1.
Різноманітність тварин
|
||
5
|
Поняття про класифікацію тварин.
|
||
6
|
Загальна характеристика й розмаїтість
багатоклітинних тварин
|
||
7
|
Міні-проект
Як утворюються коралові острови?
|
||
8
|
Лабораторні дослідження :
зовнішньої будови та
руху кільчастих червив (на прикладі дощового черв’яка або
трубочника);
|
||
9
|
|||
10
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання
|
||
11
|
|||
12
|
|||
13
|
|||
14
|
Загальна характеристика класу Комахи
|
||
15
|
Практична робота:
1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у
комах.
|
||
16
|
Розмаїтість комах. Їхня роль у природі й житті
людини
|
||
17
|
Лабораторні дослідження :
будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових
молюсків.
|
||
18
|
Класи Черевоногі та Двостулкові
молюски
|
Міні-роект
Як утворюються перлини?
|
|
19
|
|
||
20
|
Паразитичні безхребетні тварини.
|
||
21
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання
|
||
22
|
Загальна характеристика типу Хордові. Підтип
Безчерепні Підтип
Черепні. Загальна характеристика класу Хрящові риби
|
||
23
|
|||
24
|
|||
25
|
|||
26
|
|||
27
|
Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для
людини. Охорона плазунів
|
||
28
|
|||
29
|
|||
30
|
Розмаїтість птахів. Роль птахів у екосистемах, їхнє значення для людини
|
||
31
|
Практичні роботи:
2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя
різних у птахів.
|
||
32
|
Узагальнення вивченого
Контрольна робота №1
|
||
33
|
|||
34
|
Практична робота3. Визначення особливостей зовнішньої
будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов
існування.
|
||
35
|
Представлення міні-проектів
|
Тварини - будівельники.
Зуби ссавців.
Тварини рекордсмени.
|
|
16+1р
|
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин
|
||
36
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму.
Живлення і травлення.
|
||
37
|
Різноманітність травних систем.
|
||
38
|
Дихання та газообмін у тварин. Значення процесів
дихання для вивільнення енергії в клітині.
|
||
39
|
Органи дихання (газообміну), їх різноманітність та
функції.
|
||
40
|
Транспорт речовин
у тварин. Незамкнена та
замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції
|
||
41
|
.
|
Практичні роботи:
4.Порівняння будови кровоносної системи хребетних
тварин
|
|
42
|
Виділення, його значення для організму. Органи
виділення тварин.
|
||
43
|
Узагальнення вивченого
|
||
44
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової
системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування
тварин
|
||
45
|
.
|
5.Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
|
|
46
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та
функції.
|
Лабораторні дослідження:
особливостей покривів тіла тварин;
|
|
47
|
Органи чуття їх значення.
|
Міні-проекти
Як бачать тварини.
Як тварини визначають напрям руху.
|
|
48
|
Нервова система, її значення і розвиток у різних
тварин.
|
||
49
|
Практична робота 6.Порівняння будови головного мозку
хребетних тварин (на муляжах/моделях
|
||
50
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження
тварин. Статеві клітини та
запліднення.
|
||
51
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення).
Періоди та тривалість життя тварин.
|
Лабораторні дослідження:
визначення віку тварин (на прикладі двостулкових
молюсків і кісткових риб).
|
|
52
|
Узагальнення вивченого
|
||
10
|
Тема 3. Поведінка
тварин
|
||
53
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута
поведінка.
|
Лабораторні дослідження:
спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем).
|
|
54
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.
|
||
55
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна,
гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота
про потомство), територіальна.
|
||
56
|
Соціальна
поведінка тварин
Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у
групі.
|
||
57
|
Практичні роботи:
8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань)
тварин (за відео матеріалами або описом).
|
||
58
|
Представлення міні-проектів
|
Міні-проект (за вибором):
Угруповання тварин.
Чому мігрують тварини.
|
|
59
|
Комунікація тварин.
|
Міні-проект (за вибором):
Як спілкуються тварини.
|
|
60
|
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна
розумова діяльність.
|
Міні-проект (за вибором):
Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряддями праці.
|
|
61
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
|
||
62
|
Узагальнення вивченого
|
||
Тема 4. Організми і середовище існування
|
|||
63
|
Поняття про
популяцію, екосистему та чинники середовища.
|
||
64
|
Ланцюги живлення і потік енергії.
|
||
65
|
Взаємозв’язок
|
||
66
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна
етика.
|
||
67
|
Природоохоронні території.
Червона книга України.
|
||
68
|
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.
|
||
Узагальнення
|
|||
69
|
Подібність у будові та
проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності
живої природи
|
||
70
|
Контрольна робота№2
|
Календарне
планування .
Біологія 10 клас
Підручник О.В.
Тагліна.
70 годин, з них 5
резервних.
(2 год на тиждень)
№
з/п
|
Дата
|
Зміст
|
Лабораторні та практичні роботи
|
Вимоги програми
|
Д/З
|
1.
|
Вступ. (2+1)
Короткий нарис історії розвитку біології. Видатні вчені
світу і України. Методи біологічних досліджень
|
Учень (учениця):
називає:
-
рівні
організації життя;
наводить приклади:
-
значення
біологічних наук в житті людини і суспільства;
-
застосування
різних методів дослідження живої природи;
характеризує:
-
методи біологічних
досліджень (описовий, порівняльний, експериментальний, статистичний,
моделювання, моніторинг);
пояснює:
-
зв’язок
біології з іншими природничими і гуманітарними науками;
робить висновок:
про значення досягнень біологічної науки в житті людини і суспільства.
|
§1
|
||
2.
|
Сучасне визначення життя. Рівні організації життя.
Основні властивості організмів. ТО
|
§2
|
|||
3.
|
Рівні організації живої матерії
|
§3
|
|||
4.
|
Тема 1. Неорганічні речовини.
(3+1)
Хімічні елементи та неорганічні речовини в живій і
неживій природі
|
Учень (учениця):
називає:
-
органогенні
елементи, макроелементи;
характеризує:
-
біологічну
роль найважливіших для організму людини хімічних елементів;
-
роль води,
кисню, оксидів, кислот, і
мінеральних солей в існуванні живих систем різного рівня;
-
біологічну роль йонів;
-
вміст води в клітинах різних організмів, тканин;
-
вікові
зміни кількості води в клітинах;
-
поняття:
гідрофільність, гідрофобність, амфіфільність;
пояснює:
-
причини
ендемічних та екологічних захворювань людини;
-
необхідність
контролю хімічного складу води та їжі людини;
-
норми
вживання води людиною в різних умовах
навколишнього середовища;
-
необхідність
квотування промислових викидів країнами світу;
застосовує знання:
-
для профілактики
захворювань людини, що виникають через нестачу або надлишок деяких хімічних
елементів;
робить висновки:
-
про єдність
елементного складу тіл живої і неживої природи;
про відмінності між живою та неживою природою, які пов’язані з різним
кількісним співвідношенням хімічних елементів.
|
§4
|
||
5.
|
Вода. Особливості молекули води. Роль води в
життєдіяльності організмів
|
Практична робота№1 «Визначення вмісту води в організмі»
|
§5
|
||
6.
|
Неорганічні речовини в клітині. Роль неорганічних
речовин у життєдіяльності організмів.
|
§6
|
|||
7.
|
Вода і водні розчини. Хімічний склад води. Контроль
хімічного складу води і їжі людини.
|
§7
|
|||
8.
|
Тема 2. Органічні речовини (8+2)
Будова, властивості та біологічна роль моносахаридів
(рибози, дезоксирибози, фруктози, мальтози), амінокислот, нуклеотидів.
|
Учень (учениця):
називає:
-
органічні
речовини, що входять до складу
організмів;
-
чинники, що впливають на зміну конформації
макромолекул;
наводить приклади:
-
вітамінів,
ферментів, гормонів, факторів росту та їхньої ролі у
-
життєдіяльності
організмів.;
-
застосування
ферментів у господарчій діяльності людини;
характеризує:
-
будову,
властивості та біологічну роль ліпідів
(жирів, фосфоліпідів, стероїдів);
-
будову,
властивості та біологічну роль
моносахаридів (рибози,
дезоксирибози, глюкози, фруктози);
-
будову,
властивості та біологічну роль
дисахаридів
-
(сахарози,
лактози, мальтози );
-
будову,
властивості та біологічну роль амінокислот і нуклеотидів;
-
будову,
властивості та функції полісахаридів, білків і нуклеїнових кислот;
-
структурні
рівні організації білків і нуклеїнових кислот;
-
молекулярний
рівень організації живої природи;
-
пояснює:
-
залежність функціонування біополімерів від їхньої просторової
структури (конформації);
-
причини зміни конформації макромолекул;
-
роль АТФ в
життєдіяльності організмів;
-
роль
нуклеїнових кислот у спадковості та мінливості організмів;
спостерігає та описує:
-
властивості
органічних молекул;
-
дію
ферментів;
обґрунтовує:
-
взаємозв’язок будови органічних речовин з їхніми функціями;
розв’язує:
-
елементарні
вправи з молекулярної біології (моделювання
реплікації, транскрипції; визначення
довжини, маси,
нуклеотидного складу молекул нуклеїнових кислот);
дотримує правил:
-
техніки
безпеки при виконанні лабораторних і практичних робіт;
-
використання
різних хімічних речовин, які можуть впливати на життєдіяльність людини в
побуті, у виробничий діяльності;
робить висновок:
про єдність хімічного складу
організмів.
|
§8
|
||
9.
|
Малі органічні молекули: ліпіди, моносахариди, їхня
будова, властивості, функції.
|
Лабораторна робота № 1 «Визначення деяких органічних речовин та їхніх
властивостей»
|
§9
|
||
10
|
Будова, властивості та біологічна роль білків
|
§10
|
|||
11.
|
Функції білків. Ферменти.
|
ЛР№2 «Визначення властивостей ферментів».
|
§11
|
||
12.
|
Нуклеїнові кислоти.
|
§12
|
|||
13.
|
Функції
нуклеїнових кислот
|
§13
|
|||
Єдність
хімічного складу організмів.
|
Практична
робота № 2 “Розв´язання елементарних вправ з транскрипції та реплікації”.
|
§14
|
|||
14.
|
Особливості використання окремих хімічних речовин.
Медичні препарати. Засоби побутової хімії
|
Практична робота № 3 «Ознайомлення з інструкціями з
використання окремих хімічних речовин як медичних препаратів, засобів
побутової хімії та оцінка їхньої небезпеки»
|
§15
|
||
15.
|
Джерела органічних речовин. Хімічний склад продуктів
харчування. БАД
|
Практична робота № 4 «Оцінювання продуктів харчування
за їхнім складом»
|
§15
|
||
16.
|
Підсумковий урок
з теми Молекулярний рівень організації життя. Тестовий контроль.
|
||||
17.
|
Тема 1. Загальний план будови клітин.
Поверхневий апарат. Ядро. (5+1)
Історія вивчення клітини.
|
Учень (учениця):
називає:
-
методи
вивчення клітин ( світлова і електронна мікроскопія; авторадіографія,
культура клітин);
-
типи
організації клітин;
-
функції
поверхневого апарату клітин;
-
функції
ядра;
наводить приклади:
-
про-та
еукаріотичних організмів;
розпізнає:
-
клітини
прокаріотів і еукаріотів на фотографіях, малюнках і схемах;
-
структури
ядра клітин на схемах, електронних мікрофотографіях;
характеризує:
-
клітинну
теорію Т. Шванна і її роль в обґрунтуванні єдності органічного світу;
-
хімічній
склад, будову і функції клітинних
мембран;
-
транспорт
речовин через біомембрани;
-
поверхневий
апарат клітин організмів різних царств живої природи, його функції;
-
будову і
функції складників ядра ( ядерна оболонка, нуклеоплазма, ядерний матрикс,
хроматин, ядерце);
-
нуклеоїд
прокаріотів;
-
будову
клітини прокаріотів і еукаріотів;
пояснює:
-
значення цитологічних
методів у діагностуванні хвороб людини;
-
бар`єрно-транспортну
та сигнальну функції плазмолеми;
-
роль
електричних явищ у житті клітини;
-
зв'язок
хімічного складу і структури хроматину,
-
роль
матриксу ядра у впорядкованому розташуванні його складників;
-
роль
ядерної оболонки в ядерно-цитоплазматичному обміні;
-
керівну
роль спадкової програми у життєдіяльності клітин;
порівнює:
-
два типи
організації клітин;
-
поверхневий
апарат клітин бактерій, грибів, рослин і тварин;
-
будову
клітин рослин, тварин, грибів;
обґрунтовує:
-
взаємозв'язок
клітини із зовнішнім середовищем;
-
зв’язок
будови мембран клітини з виконуваними функціями;
дотримує правил:
-
виготовлення мікропрепаратів;
-
застосовує
знання:
-
про будову
клітин для доказу єдності органічного світу;
-
про поверхневий
апарат клітин для обґрунтування небезпеки тютюнокуріння і вживання алкоголю і
наркотичних речовин;
робить висновок:
про загальний план будови клітин прокаріотів і еукаріотів та їх
особливості.
|
§16
|
||
18.
|
Методи цитологічних досліджень.
|
§16
|
|||
19.
|
Будова клітин прокаріотів, еукаріотів.
|
ЛР№3 Будова
клітин прокаріотів та еукаріотів.
|
§17
|
||
20.
|
Клітинні мембрани, біологічні мембрани Поверхневий
апарат клітини Транспорт речовин крізь мембрани.
|
Л.Р. № 4 Спостереження явища плазмолізу і деплазмолізу
в клітинах рослин.
|
§8
|
||
21.
|
Ядро. Будова ядра
Функції ядра.
|
Л.Р. № 5 Мікроскопічна та ультрамікроскопічна будова
ядра.
|
§19
|
||
22
|
Будова клітин прокаріотів. Нуклеоїд прокаріотичних
клітин ТО
|
§20
|
|||
23.
|
Контрольна робота
№ 1
|
||||
24.
|
Цитоплазма і її
компоненти. (7 +2) Цитоплазма. Цитозоль, хімічний склад та функції.
|
ЛР№8 «Рух цитоплазми в клітинах рослин"
|
Учень (учениця):
називає:
-
складники цитоплазми;
-
мембранні і
немембранні органели та включення клітини;
-
процеси, що
відбуваються у цитоплазмі клітини;
наводить приклади:
-
рухів
клітин і внутрішньоклітинних рухів;
розпізнає:
-
компоненти
клітин на схемах, електронних мікрофотографіях;
характеризує:
-
хімічний
склад і функціональне значення цитозолю;
-
складники
цитоскелету, їх роль в просторовій організації клітин, організації рухів у клітині і рухів
клітин;
-
генетичний
код та його значення в біосинтезі білків;
-
будову і
функції мітохондрій, пластид;
-
процеси
гліколізу, біосинтезу білків, фотосинтезу; аеробного і анаеробного дихання в
клітинах про - та еукаріотів;
пояснює:
-
роль
клітинного центра в організації цитоскелету;
-
значення
гліколізу в енергетичному обміні;
-
значення
двомембранних органел в енергетичному обміні;
-
значення
процесів анаеробного і аеробного дихання;
-
значення
позаядерної спадковості;
-
значення
фотосинтезу, його планетарну та космічну роль;
порівнює:
-
гіпотези походження органел клітин еукаріотів;
-
процеси, що
відбуваються в цитоплазмі про- та
еукаріотів;
спостерігає та
описує:
-
рух
цитоплазми у клітинах рослин;
розв’язує:
-
елементарні
вправи з трансляції;
застосовує знання:
-
про вплив
факторів зовнішнього середовища на клітини для профілактики захворювань
людини;
-
про будову
клітин для доказу єдності органічного світу;
робить висновок:
-
про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних царств живої
природи .
|
§21
|
|
25.
|
Не мембранні органели.
|
§22
|
|||
26
|
Біосинтез білка
|
§23
|
|||
27.
|
Практична робота № 5 «Розв’язання елементарних задач з
трансляції.»
|
||||
28.
|
Будова і функції одно мембранних органел
|
Л.Р. № 6 Вивчення будови одно мембранних органел.
|
§24
|
||
Двомембранні органели.
|
Л.Р. № 7 Вивчення будови двомембранних органел
|
||||
29.
|
Мітохондрії. Процес дихання
|
§25
|
|||
30.
|
Мітохондрії. Процес дихання
|
§25
|
|||
31.
|
Пластиди. Фотосинтез. Значення фотосинтезу
|
§26
|
|||
32.
|
Фотосинтез. Значення фотосинтезу. ТО
|
§26
|
|||
33.
|
Клітина як
цілісна система. (6+1))
Хромосоми.. Каріотип.
|
ЛР№9 «Будова хромосом»
|
Учень (учениця):
називає:
-
положення
сучасної клітинної теорії;
-
фази мітозу
і мейозу;
наводить приклади:
-
клітин, що
не діляться;
-
застосування
цитотехнологій для лікування захворювань людини;
розпізнає:
-
аутосоми
і статеві хромосоми, структурні компоненти хромосом на схемах і електронних
мікрофотографіях ;
-
фази
мітозу і мейозу на препаратах, схемах, електронних мікрофотографіях,
малюнках;
характеризує:
-
поділ клітин прокаріотів;
-
стадії
клітинного циклу еукаріотів;
-
хімічний
склад, будову і функції хромосом на різних стадіях клітинного циклу;
-
причини і
способи загибелі клітин;
-
процеси
мітозу та мейозу в еукаріотів;
-
сучасну
клітинну теорію;
-
клітинний
рівень організація життя;
пояснює:
-
принципи штучного вирощування клітин на поживних середовищах;
-
регуляцію клітинного циклу;
-
значення вивчення каріотипу організмів різних видів для систематики;
-
значення
вивчення каріотипу для діагностування і профілактики спадкових хвороб людини;
-
значення
функціональних змін у діяльності клітин та їх загибелі у виникненні
захворювань людини;
-
причини і
наслідки швидкого розмноження бактерій;
порівнює:
-
процеси мітозу і мейозу;
-
обмін
речовин і енергії в клітинах автотрофних і гетеротрофних, аеробних і
анаеробних організмів;
-
клітинну
теорію Т. Шванна з сучасною клітинною теорією;
обґрунтовує:
-
подібність
і відмінності в будові клітин організмів різних царств живої природи у
зв’язку зі способом їхнього життя;
-
значення
видової сталості каріотипу;
-
зв’язок
пластичного і енергетичного обміну в клітині;
застосовує знання:
-
про процеси
життєдіяльності клітини для збереження здоров’я;
робить висновок:
клітина – елементарна цілісна жива система.
|
§27
|
|
34.
|
Мітоз
|
ЛР№10
«Мітотичний поділ клітин».
|
§28
|
||
35.
|
Мейоз.
|
Практична робота № 6 «Порівняння мітозу та мейозу»
|
§29
|
||
36.
|
Пластичний
обмін. Енергетичний обмін.
|
§30
|
|||
37.
|
Сучасна клітинна теорія.
|
§31
|
|||
38.
|
Семінар. Сучасні технології, їх використання для
діагностування і лікування захворювань людини
|
§31
|
|||
39.
|
Підсумковий урок
з теми Клітинний рівень організації життя. Тестовий контроль.
|
||||
40.
|
Неклітинні форми життя.(4+1) Віруси, їх хімічний склад, будова .
|
Учень (учениця):
називає: - неклітинні форми життя;
-
гіпотези
походження неклітинних форм життя;
наводить приклади:
-
захворювань людини, які спричинені вірусами
і пріонами;
характеризує:
-
хімічний склад, будову та життєвий цикл
вірусів;
-
білки, які
входять до складу вірусів, пріонів;
-
нуклеїнові
кислоти, що входять до складу вірусів;
-
механізми
проникнення вірусів у клітини людини, тварин, рослин, бактерій;
-
особливості
вірусів, їх роль у природі й житті людини;
-
особливості
пріонів ;
обґрунтовує:
- способи боротьби з вірусними захворюваннями; пояснює:
-
заходи
профілактики вірусних захворювань людини, зокрема ВІЛ-інфекції/СНІДу,
вірусного гепатиту;
-
заходи профілактики зараження пріонами;
-
шляхи розповсюдження вірусних захворювань людини;
застосовує знання:
- про процеси життєдіяльності вірусів для профілактики вірусних захворювань людини, тварин, рослин; дотримує правил: - поведінки в місцях, де можливе зараження вірусами;
робить висновок:
віруси – неклітинні форми життя, обов’язкові внутрішньоклітинні паразити.
|
§32
|
||
41.
|
Життєві цикли вірусів.
|
§33
|
|||
42.
|
Роль вірусів у природі і житті людини.
|
§34
|
|||
43.
|
Пріони їх будова
, життєві цикли.
|
§35
|
|||
Семінар «Профілактика ВІЛ\СНІД та інших вірусних хвороб
людини» ТО
|
§36
|
||||
44.
|
Одноклітинні
організми.
(4+1) Прокаріоти.
|
Учень (учениця):
називає: - одноклітинні організми; наводить приклади: - одноклітинних прокаріотів;
-
одноклітинних рослин, тварин, грибів;
-
колоніальних одноклітинних організмів;
характеризує:
-
особливості
будови прокаріотів;
-
особливості
будови одноклітинних еукаріотів;
-
спосіб
життя бактерій;
-
автотрофні
бактерії (фототрофи, хемотрофи);
-
гетеротрофні
бактерії (сапротрофи,
симбіонти);
-
аеробні та
анаеробні бактерії;
-
шляхи
розповсюдження бактеріальних захворювань людини;
-
явище
колоніальності одноклітинних
організмів;
-
відмінності
одноклітинних еукаріотів від клітин
багатоклітинних організмів;
пояснює:
-
роль
бактерій в екосистемах;
-
значення
бактерій у господарській діяльності
людини;
-
засади
профілактики бактеріальних захворювань людини;
-
принципи
застосування антибіотиків у лікуванні бактеріальних захворювань;
-
роль
одноклітинних еукаріотів у виникненні захворювань людини;
-
роль
одноклітинних грибів у природі й
життєдіяльності людини;
-
роль
одноклітинних рослин і тварин у природі;
застосовує знання:
- про процеси життєдіяльності бактерій для профілактики інфекційних захворювань та використанні у господарчій діяльності людини.
робить висновок:
-
про різноманітність бактерій, яка пов’язана з розповсюдженням їх в усіх
середовищах існування на планеті Земля;
про особливості будови одноклітинних еукаріотів.
|
§37
|
||
46.
|
Розповсюдження бактерій в природі.
|
§38
|
|||
47.
|
Профілактика бактеріальних захворювань людини.
|
§39
|
|||
48.
|
Одноклітинні еукаріоти
|
§40
|
|||
49.
|
Колоніальні
організми
|
§40
|
|||
50.
|
Багатоклітинні
організми. (8+2) Багатоклітинні організми без справжніх тканин.
|
Учень (учениця):
називає: - багатоклітинні організми;
-
тканини багатоклітинних організмів;
-
органи рослин і системи органів тварин;
наводить приклади:
-
застосування гістотехнологій для лікування захворювань людини;
-
колоній багатоклітинних організмів;
характеризує:
-
стовбурові клітини багатоклiтинних організмів;
-
принципи
диференціації клітин;
-
типи тканин
тварин ( епітеліальні, тканини внутрішнього середовища, м’язові, нервова);
-
типи тканин
рослин (твірні, покривні, провідні, механічні, основні);
-
регенерацію
тканин у багатоклітинних тварин і
рослин;
-
можливості та перспективи використання гістотехнологій;
-
регуляцію функцій у рослин;
-
регуляторні системи тварин на прикладі
людини (нервову, ендокринну, імунну);
-
тканинний, органний, організмовий рівні організації життя;
пояснює:
-
значення
стовбурових клітин багатоклітинних організмів, створення «банків» для їх
зберігання;
-
значення процесу диференцiації клітин, утворення тканин і органів;
-
значення гістотехнологій у
лікуванні захворювань людини;
-
взаємодію систем регуляції у людини;
порівнює:
-
організацію багатоклітинних рослин, тварин і грибів;
-
стовбурові
та диференційовані клітини;
застосовує знання:
-
про регуляцію функцій організму людини для збереження власного здоров’я, свідомої поведінки в природі та колективі;
-
для оцінки
етичних аспектів досліджень в галузі цитотехнологій і гістотехнологій;
робить висновок:
-
про принципи формування і механізми регенерації тканин у багатоклітинних рослин і тварин.
про принципи організації та функціонування багатоклітинних організмів.
|
§41
|
||
51.
|
Багатоклітинні організми зі справжніми тканинами.
|
§42
|
|||
52.
|
Будова і функції тканин тваринного організму
|
Л.Р. №11 «Будова тканин тваринного організму»
|
§43
|
||
53.
|
Будова і функції тканини рослин.
Органи багатоклітинних організмів.
|
Л.Р. №12 «Будова тканин рослинного організму»
|
§44
|
||
54.
|
Гістотехнології. Принципи організації і функціонування
молекулярного, клітинного і тканинного рівнів життя.
|
§45
|
|||
55
|
Органи багатоклітинних організмів
|
§46
|
|||
56.
|
Регуляція функцій і багатоклітинних організмів.
|
§47
|
|||
57.
|
Колонії в багатоклітинних організмів
|
§48
|
|||
58.
|
Підсумковий урок з теми Організмовий рівень організації
життя.
|
§49
|
|||
59.
|
Контрольна робота за ІІ семестр
|
||||
60.
|
Проектна робота учнів. Конкурс – захист проектів.
|
||||
61.
|
|||||
62.
|
|||||
63.
|
|||||
64.
|
Узагальнення. Принципи організації, функціонування і
властивості молекулярного рівня організації життя
|
||||
65.
|
Узагальнення. Принципи організації, функціонування і
властивості клітинного рівня організації життя.
|
||||
66.
|
Узагальнення. Принципи організації, функціонування і
властивості організменого рівня організації життя.
|
Календарне
планування
Біологія 11 клас
Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів
«Біологія.
10–11 класи. Рівень стандарту»
(52 год., 1,5
год. на тиждень, із них 4 год. – резервні)
№п/п
|
Дата
|
Зміст
|
Лабораторні і практичні роботи
|
Вимоги програми
|
Д/З
|
1.
|
|
-Інструктаж з ТБ в кабінеті біології
Тема 4. Розмноження організмів (3)
Форми розмноження організмів. Нестатеве розмноження |
|
Учень (учениця):
називає: - способи розмноження організмів; наводить приклади: - вегетативного розмноження у тварин і рослин; характеризує: - нестатеве і статеве розмноження організмів; - будову статевих клітин; - біологічні й соціальні аспекти регуляції розмноження у людини; пояснює: - значення статевих клітин в забезпеченні безперервності існування виду; - біологічне значення нестатевого розмноження; порівнює: - статеве і нестатеве розмноження;
робить висновок:
- про значення розмноження для існування виду. |
|
2.
|
|
Статеве розмноження організмів.
|
ЛР№1 «Форми розмноження організмів та їх цитологічні основи»
|
|
|
3
|
|
Будова статевих клітин
|
|
|
|
4
|
|
Тема 5. Закономірності спадковості (7)
Генетика. Методи генетичних досліджень |
|
Учень (учениця):
називає: - методи генетичних досліджень; наводить приклади:
-
взаємодії генів;
формулює означення понять:
- генотип, фенотип, домінантний стан ознаки,
рецесивний стан ознаки, алельні гени, гомозигота, гетерозигота;
характеризує:
- закони Г. Менделя, їх статистичний характер;
- проміжне успадкування;
- особливості успадкування при зчепленні генів;
- основні положення хромосомної
теорії спадковості;
- взаємодію алельних і неалельних генів;
пояснює:
-
цитологічні
основи законів Г. Менделя;
- значення
позаядерної спадковості;
застосовує знання: - законів генетики для складання схем схрещування, розв’язування типових задач з генетики (моно- і дигібридне схрещування); - для оцінки спадкових ознак у родині і планування родини. |
|
5
|
|
Закономірності спадковості, встановлені Г.Менделем І і ІІ закони Менделя,
їх статистичний характер і цитологічні основи.
ІІІ закон Менделя: статистичний характер і цитологічні основи
|
|
|
|
6
|
|
Проміжний характер успадкування. Аналізуючи схрещування
|
|
|
|
7
|
|
Явище зчепленого успадкування. Хромосомна теорія спадковості.
|
|
|
|
8
|
|
Генетика статі. Успадкування, зчеплене зі статтю.
|
|
|
|
9
|
|
|
Практична робота№1 «Розв’язування типових задач з генетики»
|
|
|
10
|
|
Взаємодія генів. Поза ядерна спадковість. ТО
|
|
|
|
11
|
|
Тема 7.
Закономірності мінливості (4)
Мінливість. Спадкова мінливість: комбінативна та мутаційна. Типи мутацій. |
|
-
Учень
(учениця):
називає:
- форми мінливості;
-
причини
модифікаційної мінливості;
-
мутагенні фактори;
-
типи мутацій;
наводить приклади:
- спадкової мінливості; - неспадкової мінливості;
-
мутацій;
характеризує:
-
закономірності
мінливості;
-
модифікаційну
мінливість;
-
норму
реакції, варіаційний ряд, варіаційну криву;
-
мутаційну
мінливість, типи мутацій;
-
мутагенні
фактори;
пояснює:
-
значення
комбінативної мінливості;
-
значення
мутацій;
-
адаптивний
характер модифікаційних змін;
порівнює:
- модифікаційну та мутаційну мінливість; |
|
12
|
|
Причини мутацій. Мутагени.
|
Л.Р.№ 2.* Спостереження
нормальних та мутантних форм дрозофіл, їх порівняння.
|
|
|
13
|
|
Модифікаційна мінливість Норма реакції. Статистичні закономірності
модифікаційна мінливість.
|
Л.Р.№3 «Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої»
|
|
|
14
|
|
|
Практична робота №2 Розвязування типових задач на визначення типу
мутацій.ТО
|
|
|
15
|
|
Тема 8. Генотип як
цілісна система (6)
Основні закономірності функціонування генів у прокаріотів та еукаріотів. Цитоплазматична спадковість. |
|
Учень (учениця):
називає: - завдання сучасної біотехнології; - методи селекції; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії; характеризує: - функції генів; - основні напрямки та досягнення сучасної біотехнології; пояснює:
-
значення генотипу і умов середовища для
формування фенотипу; - значення картування генома людини;
- значення медико-генетичного
консультування;
- можливості профілактики спадкових хвороб людини; - можливості використання трансгенних організмів; обґрунтовує: - необхідність обережного ставлення до використання продуктів, що виробляються генетично модифікованими організмами; порівнює: - класичні методи селекції з біотехнологічними;
застосовує
знання:
- для оцінки можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасної біотехнології;
робить висновок:
- про роль досягнень біотехнології у житті й господарчій діяльності людини; |
|
16
|
|
Роль генотипу і середовища у формуванні фенотипу.
|
|
|
|
17
|
|
Генетичні основи поведінки людини.
|
|
|
|
18
|
|
Генетичні основи селекції організмів. Завдання сучасної селекції. Методи
селекції.
|
|
|
|
19
|
|
Системи схрещування організмів та їх генетичні наслідки. Впровадження
нових сортів рослин і порід тварин у господарствах.
|
|
|
|
20
|
|
Біотехнологія, основні напрямки та досягнення. Химерні та генетично
модифіковані організми.
ТО
|
|
|
|
21
|
|
Тема 9. Індивідуальний розвиток організмів (6) Запліднення
|
|
Учень (учениця):
називає: - періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів; - критичні періоди розвитку людини; наводить приклади: - застосування ембріотехнологій; характеризує: - запліднення у тварин і рослин; - етапи онтогенезу у рослин і тварин; - ембріогенез хордових тварин; - постембріональний розвиток тварин; - типи росту та його регуляцію; - роль генотипу та умов існування в процесах росту людини; - проблеми старіння і смерті організмів; - життєві цикли організмів різних царств;
пояснює:
- значення штучного запліднення; - можливості подолання безпліддя у людини; - біологічні основи контрацепції; - вплив зовнішніх умов на формування та розвиток організму; - можливості й небезпеку клонування організмів; - взаємодію частин організму під час розвитку; - чергування поколінь у життєвому циклі організмів; - процеси старіння; - можливості корекції вад розвитку людини; застосовує знання: - про вплив умов життя матері й батька на розвиток зародка і плода для підготовки до народження дитини;
- для оцінки можливих позитивних і негативних
наслідків клонування організмів; робить висновок: - про роль спадковості й факторів зовнішнього середовища в онтогенезі. |
|
22
|
|
Онтогенез. Періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів: ембріональний
розвиток.
|
ЛР№4* «Ембріогенез хордових»
|
|
|
23
|
|
Формування тканин і органів зародка.
|
|
|
|
24
|
|
Постембріональний розвиток та його етапи
|
|
|
|
25
|
|
Життєвий цикл організмів
|
|
|
|
26
|
|
Способи розмноження рослин. Методи розведення тварин. Семінар
|
|
|
|
27
|
|
Узагальнення. Клонування
|
|
|
|
28
|
|
Контрольна робота за І семестр
ТО |
|
|
|
29
|
|
Надорганізмові рівні життя.
Тема
1. Популяція. Екосистема.Біосфера.(10)
Екологічна характеристика виду. Популяція. Структура популяції.
|
|
Учень (учениця):
називає: - надорганізмові системи; - основні характеристики популяції; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - подібності у пристосуванні різних видів до однакових умов середовища; - ланцюгів живлення; - екологічних пірамід; характеризує: - середовища існування організмів; - екологічні фактори, їх взаємодію;
-
добові, сезонні, річні адаптивні біологічні ритми
організмів;
-
структуру і функціонування надорганізмових систем;
- взаємодію організмів в екосистемах; - ланцюги живлення; - правило екологічної піраміди;
-
біосферу, функціональні компоненти та її межі;
-
поняття
про ноосферу;
пояснює:
- основні закономірності дії екологічних факторів на живі організми; - шляхи пристосування організмів до умов існування; - зв’язки між організмами в екосистемі;
- роль організмів (продуцентів, консументів,
редуцентів) і людини в штучних і природних екосистемах;
- значення колообігу речовин у збереженні
екосистем;
- роль заповідних територій у збереженні
біологічного
різноманіття, рівноваги в біосфері; порівнює: - різні середовища життя; - організми, що пристосувались до життя в різних середовищах; - природні та штучні екосистеми;
застосовує знання:
- про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх охорони; - для проектування дій у справі охорони природи;
- для прогнозування наслідків впливу людини
на
екосистеми; - для визначення стратегії й тактики своєї поведінки в сучасних умовах навколишнього середовища; робить висновок:
- про цілісність і саморегуляцію живих
систем;
- про роль біологічного різноманіття,
регулювання
чисельності видів, охорони природних угруповань для збереження рівноваги у біосфері. |
|
30
|
|
Екологічні чинники
|
|
|
|
31
|
|
Середовище існування, пристосування організмів до середовища існування.
|
|
|
|
32
|
|
Угрупування та екосистеми. Склад і структура угрупувань.
|
|
|
|
33
|
|
Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. Сукцесії.
|
|
|
|
34
|
|
Взаємодії організмів в екосистемах. Колообіг речовин.
|
|
|
|
35
|
|
Продуктивність екосистем. Перетворення енергії в біогеоценозі.
|
|
|
|
36
|
|
екології»
|
Практична робота №3 «Розв’язування задач з
|
|
|
37
|
|
Загальна характеристика біосфери. Вчення В.І. Вернадського про біосферу.
|
|
|
|
38
|
|
Біомаса. Вплив діяльності людини на стан біосфери. Збереження
біорізноманіття. ТО
|
|
|
|
39
|
|
Основи еволюційного вчення.
Еволюція. Розвиток еволюційних поглядів. Еволюційна теорія Ж.Б. Ламарка.
|
|
Учень (учениця):
називає: - докази еволюції; - результати еволюції; наводить приклади: - внутрішньовидової, міжвидової боротьби за
існування;
- форм природного добору; - адаптацій організмів до умов середовища;
формулює означення понять:
-
конвергенція, дивергенція, паралелізм;
характеризує:
-
різні погляди на еволюцію;
-
передумови розвитку еволюційного вчення;
- основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна; - рушійні сили еволюції; - природний добір, його види; - основні положення синтетичної гіпотези еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції; - критерії виду; - способи видоутворення; - елементарні фактори еволюції; - правило необерненості еволюції;
пояснює:
- синтез екології та еволюційних поглядів; - різноманіття адаптацій організмів як результат
еволюції;
порівнює: - штучний і природний добір, - географічне і екологічне видоутворення; застосовує знання: - для пояснення результатів еволюції, процесів
виникнення пристосувань, утворення нових видів.
|
|
40
|
|
Синтетична теорія еволюції
|
|
|
|
41
|
|
Природний добір Основні положення еволюційного вчення Ч.Дарвіна
|
|
|
|
42
|
|
Вид. Видоутворення.
|
|
|
|
43
|
|
Мікроеволюція. Адаптації як результат еволюційного процесу.
|
|
|
|
44
|
|
Макроеволюція. Біологічний прогрес і регрес.
|
|
|
|
45
|
|
Сучасні уявлення про фактори еволюції
|
|
|
|
46
|
|
Тема 2. Історичний розвиток і різноманітність органічного світу
(4)
Гіпотези походження життя на Землі.
|
|
Учень
(учениця):
називає: - таксономічні одиниці; - ери, періоди розвитку Землі; характеризує: - різні погляди на виникнення життя на Землі; - гіпотези походження еукаріотів; - еволюційні події в протерозойську, палеозойську,
мезозойську та
кайнозойську ери;
пояснює: - принципи класифікації організмів; робить висновок: - про ускладнення тваринного і рослинного світу в процесі еволюції; - про єдність органічного світу. |
|
47
|
|
Еволюція прокаріотів. Еволюція еукаріотів.
|
|
|
|
48
|
|
Поява основних груп організмів на Землі. Формування наземних екосистем.
|
|
|
|
49
|
|
Історичний розвиток органічного світу та його різноманітність ТО
|
|
|
|
50
|
|
Контрольна робота за ІІ семестр
|
|
|
|
51
|
|
Узагальнення курсу. Структурні рівні організації живого. Основні
властивості живих систем.
|
|
Учень (учениця): називає: - властивості живих систем; наводить приклади: - властивостей живого, що характерні для різних рівнів
його організації;
-
використання біологічних знань у власному житті і в
забезпеченні існування людства; характеризує: - властивості живих систем; застосовує знання: - для оцінки моральних і соцiальних аспектів біологічних досліджень. |
|
52
|
|
Можливості й перспективи застосування досягнень біології у забезпеченні
існування людства.
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар