Календарні плани з біології

Календарне планування біологія 7 клас

№п/п
уроку
Тема уроку
Практичні роботи
Лабор.дослідження
Міні-проекти
Дата проведення уроку
4
Вступ



1
   -Інструктаж з ТБ в кабінеті біології
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.


2
Особливості живлення  тварин. Основні процеси життєдіяльності тварин



3



4
Органи і системи органів тварин.


26+5р
Тема 1. Різноманітність тварин



5
Поняття про класифікацію тварин.



6
Загальна характеристика й розмаїтість багатоклітинних тварин


7
Міні-проект
Як утворюються коралові острови?


8
Лабораторні дослідження :
зовнішньої  будови та  руху кільчастих червив (на прикладі дощового черв’яка або трубочника);



9


10
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання


11


12


13


14
Загальна характеристика класу Комахи


15

Практична робота:
1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.


16
Розмаїтість комах. Їхня роль у природі й житті людини


17
Лабораторні дослідження :
будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків.


18
Класи Черевоногі та Двостулкові молюски

Міні-роект
Як утворюються перлини?


19



20
Паразитичні безхребетні тварини.


21
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання


22
Загальна характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні Підтип Черепні. Загальна характеристика класу Хрящові риби



23


24


25


26


27
Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів


28
Загальна характеристика класу Птахи Внутрішня будова й особливості життєдіяльності птахів


29


30
Розмаїтість птахів. Роль птахів у екосистемах, їхнє значення для людини


31

Практичні роботи:
2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя різних у птахів. 


32
Узагальнення вивченого
Контрольна робота №1


33


34

Практична робота3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.                                                                                                                      

35
Представлення міні-проектів
Тварини - будівельники.
Зуби ссавців.
Тварини рекордсмени.


16+1р
Тема 2.  Процеси життєдіяльності тварин


36
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і  травлення.


37
Різноманітність травних систем.


38
Дихання та газообмін у тварин. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині.



39
Органи дихання (газообміну), їх різноманітність та функції.


40
Транспорт речовин  у тварин.   Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції


41
.

Практичні роботи:
4.Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин

42
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.



43
Узагальнення вивченого


44
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин


45
.

5.Порівняння будови скелетів хребетних тварин.


46
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.   

Лабораторні дослідження:
особливостей покривів тіла тварин;


47
Органи чуття їх значення.

Міні-проекти
Як бачать тварини.
Як тварини визначають напрям руху.

48
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин.



49

Практична робота 6.Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях

50
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.   Статеві клітини та запліднення.



51
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин.

Лабораторні дослідження:
визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).


52
Узагальнення вивченого


10
Тема 3. Поведінка тварин



53
Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка.
Лабораторні дослідження:
спостереження за поведінкою тварин (вид   визначається учителем).



54
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.



55
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна.


56
 Соціальна поведінка тварин
Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі.


57

Практичні роботи:
8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом).


58
Представлення міні-проектів
Міні-проект (за вибором):
Угруповання тварин.
Чому мігрують тварини.


59
Комунікація тварин.
Міні-проект (за вибором):

Як спілкуються тварини.


60
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність.
Міні-проект (за вибором):

Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряддями праці.


61
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
 



62
Узагальнення вивченого



Тема 4. Організми і середовище існування



63
 Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. 



64
Ланцюги живлення і потік енергії.



65
Взаємозв’язок анцюги живлення та потік енергії.організми.х рибз зовнішнього середовища компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях. 


66

Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика.



67
Природоохоронні території.
Червона книга України.



68
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.



Узагальнення


69
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої  природи





70




                    Контрольна робота№2



Календарне планування .
 Біологія 10 клас

Підручник О.В. Тагліна.
70 годин, з них 5 резервних.
(2 год на тиждень)


з/п
Дата
Зміст
Лабораторні та практичні роботи
Вимоги програми
Д/З
1.

Вступ. (2+1)
Короткий нарис історії розвитку біології. Видатні вчені світу і України. Методи біологічних досліджень

Учень (учениця):
називає:
-          рівні організації життя;
наводить приклади:
-          значення біологічних наук в житті людини і суспільства;
-          застосування різних методів дослідження живої природи;
характеризує:
-          методи біологічних досліджень (описовий, порівняльний, експериментальний, статистичний, моделювання, моніторинг);
пояснює:
-          зв’язок біології з іншими природничими і гуманітарними науками;
робить висновок:
про значення досягнень біологічної науки в житті людини і суспільства.
§1
2.

Сучасне визначення життя. Рівні організації життя. Основні властивості організмів. ТО

§2
3.

Рівні організації живої матерії

§3
4.

Тема 1. Неорганічні речовини. (3+1)
Хімічні елементи та неорганічні речовини в живій і неживій природі

Учень (учениця):
називає:
-          органогенні елементи, макроелементи;
 характеризує:
-          біологічну роль найважливіших для організму людини хімічних елементів;
-          роль води, кисню, оксидів, кислот, і мінеральних  солей в існуванні  живих систем різного рівня;
-          біологічну роль йонів;
-          вміст  води в клітинах різних організмів, тканин;
-          вікові зміни кількості води в клітинах;
-          поняття: гідрофільність, гідрофобність, амфіфільність;
пояснює:
-          причини ендемічних та екологічних захворювань людини;
-          необхідність контролю хімічного складу води та їжі людини;
-          норми вживання води людиною в різних умовах
навколишнього середовища;
-          необхідність квотування промислових викидів країнами світу;
застосовує знання:
-          для  профілактики захворювань людини, що виникають через нестачу або надлишок деяких хімічних елементів;
робить висновки:
-          про єдність елементного складу тіл живої і неживої природи;
про відмінності між живою та неживою природою, які пов’язані з різним кількісним співвідношенням хімічних елементів.
§4
5.


Вода. Особливості молекули води. Роль води в життєдіяльності організмів
Практична робота№1 «Визначення вмісту води в організмі»
§5
6.

Неорганічні речовини в клітині. Роль неорганічних речовин у життєдіяльності організмів.

§6
7.

Вода і водні розчини. Хімічний склад води. Контроль хімічного складу води і їжі людини.

§7
8.

Тема 2. Органічні речовини (8+2)
Будова, властивості та біологічна роль моносахаридів (рибози, дезоксирибози, фруктози, мальтози), амінокислот, нуклеотидів.

Учень (учениця):
називає:
-          органічні речовини, що входять до складу  організмів;
-          чинники,  що впливають на зміну конформації макромолекул;
наводить приклади:
-          вітамінів, ферментів, гормонів, факторів росту та їхньої ролі у
-          життєдіяльності організмів.;
-          застосування ферментів у господарчій діяльності людини;
характеризує:
-          будову, властивості та  біологічну роль ліпідів (жирів, фосфоліпідів, стероїдів);
-          будову, властивості та біологічну роль    моносахаридів  (рибози, дезоксирибози, глюкози, фруктози);
-          будову, властивості та біологічну роль        дисахаридів
-          (сахарози, лактози, мальтози );
-          будову, властивості та біологічну роль амінокислот і нуклеотидів;
-          будову, властивості та функції полісахаридів, білків і нуклеїнових кислот; 
-          структурні рівні організації білків і нуклеїнових кислот;
-          молекулярний рівень організації живої природи;
-          пояснює:
-          залежність функціонування біополімерів від їхньої просторової структури (конформації);
-          причини зміни конформації макромолекул;
-          роль АТФ в життєдіяльності організмів;
-          роль нуклеїнових кислот у спадковості та мінливості організмів;
спостерігає та описує:
-          властивості органічних молекул;
-          дію ферментів;
обґрунтовує:
-          взаємозв’язок будови органічних речовин з їхніми функціями;
розв’язує:
-          елементарні вправи з молекулярної біології (моделювання реплікації, транскрипції; визначення довжини, маси, нуклеотидного складу молекул нуклеїнових кислот); 
дотримує правил:
-          техніки безпеки при виконанні лабораторних і практичних робіт;
-          використання різних хімічних речовин, які можуть впливати на життєдіяльність людини в побуті, у виробничий діяльності;
робить висновок:
про єдність  хімічного складу організмів.
§8
9.

Малі органічні молекули: ліпіди, моносахариди, їхня будова, властивості, функції.
Лабораторна робота № 1 «Визначення деяких органічних речовин та їхніх властивостей»
§9
10

Будова, властивості та біологічна роль білків

§10
11.

Функції білків. Ферменти.
ЛР№2 «Визначення властивостей ферментів».
§11
12.

Нуклеїнові кислоти.

§12
13.

Функції нуклеїнових кислот

§13


Єдність хімічного складу організмів.
Практична робота № 2 “Розв´язання елементарних вправ з транскрипції та реплікації”.
§14
14.

Особливості використання окремих хімічних речовин. Медичні препарати. Засоби побутової хімії
Практична робота № 3 «Ознайомлення з інструкціями з використання окремих хімічних речовин як медичних препаратів, засобів побутової хімії та оцінка їхньої небезпеки»
§15
15.

Джерела органічних речовин. Хімічний склад продуктів харчування. БАД
Практична робота № 4 «Оцінювання продуктів харчування за їхнім складом»
§15
16.

Підсумковий урок з теми Молекулярний рівень організації життя. Тестовий контроль.


17.

Тема 1. Загальний план будови клітин. Поверхневий апарат. Ядро. (5+1)
Історія вивчення клітини.

Учень (учениця):
називає:
-          методи вивчення клітин ( світлова і електронна мікроскопія; авторадіографія, культура клітин);
-          типи організації клітин;
-          функції поверхневого апарату клітин;
-          функції ядра;
наводить приклади:
-          про-та еукаріотичних організмів;
розпізнає:
-          клітини прокаріотів і еукаріотів на фотографіях, малюнках і схемах;
-          структури ядра клітин на схемах, електронних мікрофотографіях;
характеризує:
-          клітинну теорію Т. Шванна і її роль в обґрунтуванні єдності органічного світу;
-          хімічній склад,  будову і функції клітинних мембран;
-          транспорт речовин через біомембрани;
-          поверхневий апарат клітин організмів різних царств живої природи, його функції;
-          будову і функції складників ядра ( ядерна оболонка, нуклеоплазма, ядерний матрикс, хроматин, ядерце);
-          нуклеоїд прокаріотів;
-          будову клітини прокаріотів і еукаріотів;
пояснює:
-          значення цитологічних методів у діагностуванні хвороб людини;
-          бар`єрно-транспортну та сигнальну функції плазмолеми;
-          роль електричних явищ у житті клітини;
-          зв'язок хімічного складу і структури хроматину,
-          роль матриксу ядра у впорядкованому розташуванні його складників;
-          роль ядерної оболонки в ядерно-цитоплазматичному обміні;
-          керівну роль спадкової програми у життєдіяльності клітин;
порівнює:
-          два типи організації клітин;
-          поверхневий апарат клітин бактерій, грибів, рослин і тварин;
-          будову клітин рослин, тварин, грибів;
обґрунтовує:
-          взаємозв'язок клітини із зовнішнім середовищем;
-          зв’язок будови мембран клітини з виконуваними функціями;
дотримує  правил:
-           виготовлення   мікропрепаратів;   
-          застосовує знання:
-          про будову клітин для доказу єдності органічного світу;
-          про поверхневий апарат клітин для обґрунтування небезпеки тютюнокуріння і вживання алкоголю і наркотичних речовин;
робить висновок:
про загальний план будови клітин прокаріотів і еукаріотів та їх особливості.
§16
18.

Методи цитологічних досліджень.

§16
19.

Будова клітин прокаріотів, еукаріотів.
ЛР№3 Будова клітин прокаріотів та еукаріотів. 
§17
20.

Клітинні мембрани, біологічні мембрани Поверхневий апарат клітини Транспорт речовин крізь мембрани.
Л.Р. № 4 Спостереження явища плазмолізу і деплазмолізу в клітинах рослин.
§8
21.

Ядро. Будова ядра  Функції ядра.
Л.Р. № 5 Мікроскопічна та ультрамікроскопічна будова ядра.
§19
22

Будова клітин прокаріотів. Нуклеоїд прокаріотичних клітин ТО

§20
23.

Контрольна робота № 1


24.

Цитоплазма і її компоненти. (7 +2) Цитоплазма. Цитозоль, хімічний склад та функції.
ЛР№8 «Рух цитоплазми в клітинах рослин"
Учень (учениця):
називає:
-          складники цитоплазми;
-          мембранні і немембранні органели та включення клітини;
-          процеси, що відбуваються у цитоплазмі клітини;
наводить приклади:            
-          рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;
розпізнає:
-          компоненти клітин на схемах, електронних мікрофотографіях;
характеризує:
-          хімічний склад і функціональне значення цитозолю;
-          складники цитоскелету, їх роль в просторовій організації клітин, організації рухів у клітині і рухів клітин;
-          генетичний код та його значення в біосинтезі білків;
-          будову і функції мітохондрій, пластид;
-          процеси гліколізу, біосинтезу білків, фотосинтезу; аеробного і анаеробного дихання в клітинах про - та еукаріотів;
пояснює:
-          роль клітинного центра в організації цитоскелету;
-          значення гліколізу в енергетичному обміні;
-          значення двомембранних органел в енергетичному обміні;
-          значення процесів анаеробного і аеробного дихання;
-          значення позаядерної спадковості;
-          значення фотосинтезу, його планетарну та космічну роль;
порівнює:
-          гіпотези  походження органел   клітин еукаріотів;
-          процеси, що відбуваються в цитоплазмі про-  та еукаріотів;
спостерігає та описує:
-          рух цитоплазми у клітинах рослин;
розв’язує:
-          елементарні вправи з трансляції;
застосовує знання:
-          про вплив факторів зовнішнього середовища на клітини для профілактики захворювань людини;
-          про будову клітин для доказу єдності органічного світу;
робить висновок:
-          про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються  в клітинах організмів різних царств живої природи .

§21
25.

Не мембранні органели.

§22
26

Біосинтез білка

§23
27.


Практична робота № 5 «Розв’язання елементарних задач з трансляції.»

28.

Будова і функції одно мембранних органел
Л.Р. № 6 Вивчення будови одно мембранних органел.
§24


Двомембранні органели.
Л.Р. № 7 Вивчення будови двомембранних органел

29.

Мітохондрії. Процес дихання

§25
30.

Мітохондрії. Процес дихання

§25
31.

Пластиди. Фотосинтез. Значення фотосинтезу

§26
32.

Фотосинтез. Значення фотосинтезу. ТО

§26
33.

Клітина як цілісна система. (6+1))
Хромосоми.. Каріотип.
ЛР№9 «Будова хромосом»
Учень (учениця):
називає:
-          положення сучасної клітинної теорії;
-          фази мітозу і мейозу;
наводить приклади:
-          клітин, що не діляться;
-          застосування цитотехнологій для лікування захворювань людини;
розпізнає:
-          аутосоми і статеві хромосоми, структурні компоненти хромосом на схемах і електронних мікрофотографіях ;
-          фази мітозу і мейозу на препаратах, схемах, електронних мікрофотографіях, малюнках;
характеризує:
-          поділ клітин прокаріотів;
-          стадії клітинного циклу  еукаріотів;
-          хімічний склад, будову і функції хромосом на різних стадіях клітинного циклу;
-          причини і способи загибелі клітин;
-          процеси мітозу та мейозу в еукаріотів;
-          сучасну клітинну теорію;
-          клітинний рівень організація життя;
пояснює:
-          принципи штучного вирощування клітин на поживних середовищах;
-          регуляцію клітинного циклу;
-          значення вивчення каріотипу організмів різних видів для систематики;
-          значення вивчення каріотипу для діагностування і профілактики спадкових хвороб людини;
-          значення функціональних змін у діяльності клітин та їх загибелі у виникненні захворювань  людини;
-          причини і наслідки швидкого розмноження бактерій;
порівнює:
-          процеси мітозу і мейозу;
-          обмін речовин і енергії в клітинах автотрофних і гетеротрофних, аеробних і анаеробних організмів;
-          клітинну теорію Т. Шванна з сучасною клітинною теорією;
обґрунтовує:
-          подібність і відмінності в будові клітин організмів різних царств живої природи у зв’язку зі способом їхнього життя;
-          значення видової сталості каріотипу;
-          зв’язок пластичного і енергетичного обміну в клітині;
застосовує знання:
-          про процеси життєдіяльності клітини для збереження здоров’я;
робить висновок:
клітина – елементарна цілісна жива система.
§27
34.

Мітоз
 ЛР№10 «Мітотичний поділ клітин».
§28
35.

 Мейоз.
Практична робота № 6 «Порівняння мітозу та мейозу»
§29
36.

Пластичний  обмін. Енергетичний обмін.

§30
37.

Сучасна клітинна теорія.

§31
38.

Семінар. Сучасні технології, їх використання для діагностування і лікування захворювань людини

§31
39.

Підсумковий урок з теми Клітинний рівень організації життя. Тестовий контроль.


40.

Неклітинні форми життя.(4+1) Віруси, їх хімічний склад, будова .

Учень (учениця):
називає:
     
-    неклітинні форми життя;
-          гіпотези походження неклітинних форм життя;
наводить приклади:
-           захворювань людини, які спричинені вірусами і пріонами;
характеризує:
-           хімічний склад, будову та життєвий цикл вірусів;
-          білки, які входять до складу вірусів, пріонів;
-          нуклеїнові кислоти, що входять до складу вірусів;
-          механізми проникнення вірусів у клітини людини, тварин, рослин, бактерій;
-          особливості вірусів, їх роль у природі й житті людини;
-          особливості пріонів ;
обґрунтовує:
      -     способи боротьби з вірусними захворюваннями;
пояснює:
-          заходи профілактики вірусних захворювань людини, зокрема ВІЛ-інфекції/СНІДу, вірусного гепатиту;
-          заходи профілактики зараження пріонами;
-          шляхи розповсюдження вірусних захворювань людини;
застосовує знання:
      -     про процеси життєдіяльності вірусів для профілактики
             вірусних захворювань людини, тварин, рослин;
дотримує  правил:
      -     поведінки в місцях, де можливе зараження вірусами;
робить висновок:
віруси – неклітинні форми життя, обов’язкові внутрішньоклітинні паразити.
§32
41.

Життєві цикли вірусів.

§33
42.

Роль вірусів у природі і житті людини.

§34
43.

Пріони їх  будова , життєві цикли.

§35


Семінар «Профілактика ВІЛ\СНІД та інших вірусних хвороб людини» ТО

§36
44.

Одноклітинні організми. (4+1) Прокаріоти.

Учень (учениця):
називає:
       -   
одноклітинні організми;
наводить приклади:
       -    одноклітинних прокаріотів;
       -    одноклітинних рослин, тварин, грибів;
-           колоніальних одноклітинних організмів;
характеризує:
-          особливості будови прокаріотів;
-          особливості будови одноклітинних еукаріотів;
-          спосіб життя   бактерій;
-          автотрофні бактерії (фототрофи, хемотрофи);
-          гетеротрофні бактерії (сапротрофи,   симбіонти); 
-          аеробні та анаеробні бактерії;
-          шляхи розповсюдження бактеріальних захворювань людини;
-          явище колоніальності  одноклітинних організмів;
-          відмінності одноклітинних еукаріотів   від клітин багатоклітинних організмів;
пояснює:
-          роль бактерій в екосистемах;
-          значення бактерій у  господарській діяльності людини;
-          засади профілактики бактеріальних захворювань людини;
-          принципи застосування антибіотиків у лікуванні бактеріальних захворювань;
-          роль одноклітинних еукаріотів у виникненні захворювань людини;
-          роль одноклітинних грибів у природі й  життєдіяльності людини;
-          роль одноклітинних рослин і тварин у природі;
застосовує знання:
      -   
про процеси життєдіяльності бактерій для профілактики
           інфекційних захворювань та використанні у господарчій
           діяльності людини.
робить висновок:
-          про різноманітність бактерій, яка пов’язана з розповсюдженням їх в усіх середовищах існування на планеті Земля;
про особливості будови одноклітинних еукаріотів.
§37
46.

Розповсюдження бактерій в природі.

§38
47.

Профілактика бактеріальних захворювань людини. 

§39
48.

Одноклітинні еукаріоти

§40
49.

 Колоніальні організми

§40
50.

Багатоклітинні організми. (8+2) Багатоклітинні організми без справжніх тканин.

Учень (учениця):
називає:

     -     багатоклітинні організми;
-          тканини багатоклітинних організмів;
-          органи рослин і системи органів тварин;
наводить приклади:
-         застосування гістотехнологій для лікування захворювань людини;
-         колоній багатоклітинних організмів;
характеризує:
-          стовбурові клітини багатоклiтинних організмів;
-          принципи диференціації клітин;
-          типи тканин тварин ( епітеліальні, тканини внутрішнього середовища, м’язові, нервова);
-          типи тканин рослин (твірні, покривні, провідні, механічні, основні);
-          регенерацію тканин у  багатоклітинних тварин і рослин;
-          можливості та перспективи використання гістотехнологій;
-          регуляцію функцій у рослин;  
-          регуляторні системи тварин на прикладі  людини (нервову, ендокринну, імунну);
-          тканинний, органний, організмовий рівні організації життя;
пояснює:
-          значення стовбурових клітин багатоклітинних організмів, створення «банків» для їх зберігання;
-          значення процесу диференцiації клітин, утворення тканин і органів;
-          значення гістотехнологій  у лікуванні захворювань  людини;
-          взаємодію систем регуляції у людини;
порівнює:
-          організацію багатоклітинних рослин, тварин і грибів;
-          стовбурові та диференційовані клітини;
застосовує знання:
-          про регуляцію функцій організму людини для збереження власного здоровя, свідомої поведінки в природі та колективі;
-          для оцінки етичних аспектів досліджень в галузі цитотехнологій і гістотехнологій;
робить висновок:
-          про принципи формування і механізми регенерації тканин у    багатоклітинних рослин і тварин.
про принципи організації та функціонування багатоклітинних організмів.
§41
51.

Багатоклітинні організми зі справжніми тканинами.

§42
52.

 Будова і функції тканин тваринного організму
Л.Р. №11 «Будова тканин тваринного організму»
§43
53.

Будова і функції тканини рослин.
Органи багатоклітинних організмів.
Л.Р. №12 «Будова тканин рослинного організму»
§44
54.

Гістотехнології. Принципи організації і функціонування молекулярного, клітинного і тканинного рівнів життя.

§45
55

Органи багатоклітинних організмів

§46
56.

Регуляція функцій і багатоклітинних організмів.

§47
57.

Колонії в багатоклітинних організмів

§48
58.

Підсумковий урок з теми Організмовий рівень організації життя.

§49
59.

Контрольна робота за ІІ семестр


60.

Проектна робота учнів. Конкурс – захист проектів.


61.



62.



63.



64.

Узагальнення. Принципи організації, функціонування і властивості молекулярного рівня організації життя


65.

Узагальнення. Принципи організації, функціонування і властивості клітинного рівня організації життя.


66.

Узагальнення. Принципи організації, функціонування і властивості організменого рівня організації життя.



Календарне планування
 Біологія 11 клас
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів
«Біологія. 10–11 класи. Рівень стандарту»
(52 год., 1,5 год. на тиждень, із них 4 год. – резервні)


№п/п
Дата
Зміст
Лабораторні і практичні роботи
Вимоги програми
Д/З
1.

-Інструктаж з ТБ в кабінеті біології
Тема 4. Розмноження організмів (3)
Форми розмноження організмів. Нестатеве розмноження

Учень (учениця):
називає:
      -   способи розмноження організмів;
наводить приклади:
     -    вегетативного розмноження у тварин і рослин;
характеризує:
     -    нестатеве і статеве розмноження організмів;
     -    будову статевих клітин;
     -    біологічні й соціальні аспекти регуляції розмноження
           у людин
и;
пояснює:
     -    значення статевих клітин в забезпеченні
          безперервності існування виду;
     -   біологічне значення  нестатевого розмноження;
порівнює:
     -   статеве і нестатеве розмноження;
робить висновок:
      -   про значення розмноження для існування виду.

2.

Статеве розмноження організмів.
ЛР№1 «Форми розмноження організмів та їх цитологічні основи»

3

Будова статевих клітин


4

Тема 5. Закономірності спадковості (7)
Генетика. Методи генетичних досліджень

Учень (учениця):
називає:
       -   методи генетичних досліджень;
наводить приклади:
       -   взаємодії генів;
формулює означення понять:
       -   генотип, фенотип,  домінантний стан ознаки,
           рецесивний стан ознаки, алельні гени, гомозигота,
           гетерозигота;
характеризує:
      -   закони Г. Менделя, їх статистичний характер;
      -   проміжне успадкування;
      -   особливості  успадкування при зчепленні генів;
      -   основні положення хромосомної теорії спадковості;
      -    взаємодію алельних і неалельних генів;
пояснює:
      -   цитологічні основи законів Г. Менделя;
      -   значення позаядерної спадковості;
застосовує знання:
      -   законів генетики для складання схем схрещування,
          розв’язування типових задач з генетики (моно- і
          дигібридне схрещування);
      -  для оцінки спадкових ознак у родині і планування
         родини.

5

Закономірності спадковості, встановлені Г.Менделем І і ІІ закони Менделя, їх статистичний характер і цитологічні основи.
ІІІ закон Менделя: статистичний характер і цитологічні основи


6

Проміжний характер успадкування. Аналізуючи схрещування


7

Явище зчепленого успадкування. Хромосомна теорія спадковості.


8

Генетика статі. Успадкування, зчеплене зі статтю.


9


Практична робота№1 «Розв’язування типових задач з генетики»

10

Взаємодія генів. Поза ядерна спадковість. ТО


11

Тема 7. Закономірності мінливості (4)
Мінливість. Спадкова мінливість: комбінативна та мутаційна. Типи мутацій.


-          Учень (учениця):
називає:
      -    форми мінливості;
-          причини модифікаційної мінливості;
-          мутагенні фактори;
-          типи мутацій;
наводить приклади:
     
-    спадкової мінливості;
      -    неспадкової мінливості;
-          мутацій;
характеризує:
-          закономірності мінливості;
-          модифікаційну мінливість;
-          норму реакції, варіаційний ряд, варіаційну криву;
-          мутаційну мінливість, типи мутацій;
-          мутагенні фактори;
пояснює:
-          значення комбінативної мінливості;
-          значення мутацій;
-          адаптивний характер модифікаційних змін;
порівнює:
      -    модифікаційну та мутаційну мінливість;


12

 Причини мутацій. Мутагени.
Л.Р.№ 2.* Спостереження нормальних та мутантних форм дрозофіл, їх порівняння.

13

Модифікаційна мінливість Норма реакції. Статистичні закономірності модифікаційна мінливість.
Л.Р.№3 «Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої»

14


Практична робота №2 Розвязування типових задач на визначення типу мутацій.ТО

15

Тема 8. Генотип як цілісна система (6)
Основні закономірності функціонування генів у прокаріотів та еукаріотів. Цитоплазматична спадковість.

Учень (учениця):
називає:
       -   завдання сучасної біотехнології;
       -   методи селекції;
наводить приклади:
       -   речовин (продукції), які одержують методами генної
            інженері
ї;
характеризує:
       -   функції генів;
       -   основні напрямки та досягнення сучасної
            біотехнології;
пояснює:
       -    значення генотипу і умов середовища для
            формування фенотипу;
       -    значення картування генома людини;
       -    значення медико-генетичного консультування;
       -    можливості профілактики спадкових хвороб людини;
       -    можливості використання трансгенних організмів;
обґрунтовує:
       -    необхідність обережного ставлення до використання
            продуктів, що виробляються генетично
            модифікованими організмами;
порівнює:
       -    класичні методи селекції з біотехнологічними;
застосовує знання:
       -     для оцінки можливих позитивних і негативних
             наслідків застосування сучасної біотехнології;
робить висновок:
       -     про роль досягнень біотехнології у житті й
              господарчій діяльності людини;


16

Роль генотипу і середовища у формуванні фенотипу.


17

Генетичні основи поведінки людини.


18

Генетичні основи селекції організмів. Завдання сучасної селекції. Методи селекції.


19

Системи схрещування організмів та їх генетичні наслідки. Впровадження нових сортів рослин і порід тварин у господарствах.


20

Біотехнологія, основні напрямки та досягнення. Химерні та генетично модифіковані організми.
ТО


21

Тема 9. Індивідуальний розвиток організмів (6) Запліднення

Учень (учениця):
називає:
        -   періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів;
        -   критичні періоди розвитку людини;
наводить приклади:
        -   застосування ембріотехнологій;
характеризує:
        -   запліднення у тварин і рослин;
        -   етапи онтогенезу у рослин і тварин;
        -   ембріогенез хордових тварин;
        -   постембріональний розвиток тварин;
        -   типи росту та його регуляцію;
        -   роль генотипу та умов існування в процесах росту
            людини;
        -   проблеми старіння і смерті організмів;
        -   життєві цикли організмів різних царств;
пояснює:
        -    значення штучного запліднення;
        -   можливості подолання безпліддя у людини;
        -   біологічні основи контрацепції;
        -   вплив зовнішніх умов на формування та розвиток
            організму;
        -   можливості й небезпеку клонування організмів;
        -   взаємодію частин організму під час розвитку;
        -   чергування поколінь у життєвому циклі організмів;
        -   процеси старіння;
        -    можливості корекції вад розвитку людини;
 застосовує знання:
        -    про вплив умов життя матері й батька на розвиток
              зародка і пл
ода для підготовки до народження
              дитини;
        -    для оцінки можливих позитивних і негативних
             наслідків клонування організмів;
робить висновок:
        -    про роль спадковості й факторів зовнішнього
              середовища в он
тогенезі.

22

Онтогенез. Періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів: ембріональний розвиток.
ЛР№4* «Ембріогенез хордових»

23

Формування тканин і органів зародка.


24

Постембріональний розвиток та його етапи


25

Життєвий цикл організмів


26

Способи розмноження рослин. Методи розведення тварин. Семінар


27

Узагальнення. Клонування


28

Контрольна робота за І семестр
ТО


29

Надорганізмові рівні життя.
 Тема 1. Популяція. Екосистема.Біосфера.(10)
Екологічна характеристика виду. Популяція. Структура популяції.

Учень (учениця):
називає:
        -   надорганізмові системи;
        -   основні характеристики популяції;
        -    екологічні фактори;
наводить приклади:
        -    угруповань, екосистем;
        -    пристосованості організмів до умов середовища;
        -    подібності у пристосуванні різних видів до
             однакових умов середовища;
        -    ланцюгів живлення;
        -    екологічних пірамід;
характеризує:

        -   середовища існування організмів;
        -   екологічні фактори, їх взаємодію;
        -   добові, сезонні, річні адаптивні біологічні ритми
            організмів;
        -   структуру і функціонування надорганізмових систем;
        -   взаємодію організмів в екосистемах;
        -   ланцюги живлення;
        -   правило екологічної піраміди;
        -   біосферу, функціональні компоненти та її межі;
        -   поняття про ноосферу;
пояснює:
        -   основні закономірності дії екологічних факторів на
             живі організми;
        -   шляхи пристосування організмів до умов існування;
        -   зв’язки між організмами в екосистемі;
        -   роль організмів (продуцентів, консументів,
            редуцентів) і людини в штучних і природних
             екосистемах;
        -   значення колообігу речовин у збереженні екосистем;
        -   роль заповідних територій у збереженні біологічного
            різноманіття, рівноваги в біосфері;
порівнює:
        -  різні середовища життя;
        -  організми, що пристосувались до життя в різних
           середовищах;
        -   природні та штучні екосистем
и;
застосовує знання:
        -  про особливості функціонування популяцій, екосистем,
           біосфери для обґрунтування заходів їх охорони;
        -  для проектування дій у справі охорони природи;
        -  для прогнозування наслідків впливу людини на
           екосистеми;
        -  для визначення стратегії й тактики своєї поведінки в
           сучасних умовах навколишнього середовища;
робить висновок:
        -  про цілісність і саморегуляцію живих систем;
        -  про роль біологічного різноманіття, регулювання
            чисельності видів, охорони природних угруповань
            для збереження рівноваги у біосфері.

30

Екологічні чинники


31

Середовище існування, пристосування організмів до середовища існування.


32

Угрупування та екосистеми. Склад і структура угрупувань.


33

Різноманітність екосистем. Розвиток і зміни екосистем. Сукцесії.


34

Взаємодії організмів в екосистемах. Колообіг речовин.


35

Продуктивність екосистем. Перетворення енергії в біогеоценозі.


36

 екології»
Практична робота №3 «Розв’язування задач з

37

Загальна характеристика біосфери. Вчення В.І. Вернадського про біосферу.


38

Біомаса. Вплив діяльності людини на стан біосфери. Збереження біорізноманіття. ТО


39

Основи еволюційного вчення.
Еволюція. Розвиток еволюційних поглядів. Еволюційна теорія Ж.Б. Ламарка.

Учень (учениця):
називає:
        -   докази еволюції;
        -   результати еволюції;
наводить приклади:
        -  внутрішньовидової, міжвидової боротьби за
           існування;
        -  форм природного добору;
        -  адаптацій організмів до умов середовища;
формулює означення понять:
        -  конвергенція, дивергенція, паралелізм;
характеризує:
        -  різні погляди на еволюцію;
        -  передумови розвитку еволюційного вчення;
        -  основні положення еволюційного вчення Ч. Дарвіна;
        -  рушійні сили еволюції;
        -  природний добір, його види;
        -  основні положення синтетичної гіпотези еволюції;
        -  популяцію як елементарну одиницю еволюції;
        -   критерії виду;
        -   способи видоутворення;
        -   елементарні фактори еволюції;
        -  правило необерненості еволюції;
 пояснює:
        -  синтез екології та еволюційних поглядів;
        -  різноманіття адаптацій організмів як результат
           еволюції;
порівнює:
       -  штучний і природний добір,
       -  географічне і екологічне видоутворення;
застосовує знання:
       -   для пояснення результатів еволюції, процесів
           виникнення пристосувань, утворення нових видів.

40

Синтетична теорія еволюції


41

Природний добір Основні положення еволюційного вчення Ч.Дарвіна


42

Вид. Видоутворення.


43

Мікроеволюція. Адаптації як результат еволюційного процесу.


44

Макроеволюція. Біологічний прогрес і регрес.


45

Сучасні уявлення про фактори еволюції


46

Тема 2. Історичний розвиток і різноманітність органічного світу
 (4)
Гіпотези походження життя на Землі.

Учень (учениця):
називає:
       -  таксономічні одиниці;
       -  ери, періоди розвитку Землі;
характеризує:
       -  різні погляди на виникнення життя на Землі;
       -  гіпотези походження еукаріотів;
       -  еволюційні події в протерозойську, палеозойську,
          мезозойську та кайнозойську ери;
пояснює:
       -  принципи класифікації організмів;
робить висновок:
       -  про ускладнення тваринного і рослинного світу в          процесі еволюції;
       -  про єдність органічного світу.

47

Еволюція прокаріотів. Еволюція еукаріотів.


48

Поява основних груп організмів на Землі. Формування наземних екосистем.


49

Історичний розвиток органічного світу та його різноманітність ТО


50

Контрольна робота за ІІ семестр


51

Узагальнення курсу. Структурні рівні організації живого. Основні властивості живих систем.


Учень (учениця):
називає:
       -   властивості живих систем;
наводить приклади:
       -   властивостей живого, що характерні для різних рівнів
           його організації;
       -   використання біологічних знань у власному житті і в
           забезпеченні існування людства;
характеризує:
       -   властивості живих систем;
  застосовує знання:
       -   для оцінки моральних і соцiальних аспектів
           біологічних до
сліджень.

52

Можливості й перспективи застосування досягнень біології у забезпеченні існування людства.




Немає коментарів:

Дописати коментар